Πρόθεση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ) να διατηρήσει ζωντανές φορολογικά όλες τις χρήσεις από το 2006 και μετά οι οποίες αφορούν στις περιβόητες λίστες (Λαγκάρντ, Μπόργιανς, Εμβασμάτων κλπ) αποκαλύπτει προσχέδιο του ΝΣΚ προς την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, που διέρρευσε για την πρόσφατη απόφαση περί ορίου 5ετίας στην παραγραφή. Να σημειωθεί ότι η σχετική γνωμοδότηση του ΝΣΚ για να εφαρμοστεί θα πρέπει να γίνει αποδεκτή από τον διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην γνωμοδότηση του ΝΣΚ:

– για τον αν θα έχει γενική εφαρμογή η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για το όριο 5ετίας στην παραγραφή και δεν θα έχει εφαρμογή μόνο για τους διαδίκους θα αποφασίσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Αλλά σε κάθε περίπτωση, όπως λένε αξιόπιστες δικαστικές πηγές, όποιος υπόχρεος προσφύγει στα δικαστήρια θα δικαιωθεί με βάση την απόφαση του ΣτΕ.

– όλες οι χρήσεις που η παραγραφή τους παρατάθηκε με διατάξεις που ψηφίστηκαν έως και το 2016 έχουν ήδη παραγραφεί καθώς οι σχετικές διατάξεις παράτασης κρίθηκαν αντισυνταγματικές. Αυτό όμως ισχύει υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχει ενεργοποιηθεί η 10ετής προθεσμία παραγραφής με την επίκληση νέων στοιχείων. Και αυτό όμως εκκρεμεί στην 7μελή σύνθεση του ΣτΕ, κατά πόσον δηλαδή είναι νέα στοιχεία οι καταθέσεις σε τράπεζες εσωτερικού που ήρθαν στη διάθεση της διοίκησης πρόσφατα. Και αυτό γιατί τα διοικητικά δικαστήρια αναφέρουν ότι η Διοίκηση με βάση την τεχνολογία τα γνώριζε όλα αυτά, ή θα έπρεπε να τα γνωρίζει, συνεπώς δε τα θεωρούν νέα στοιχεία.

– η απόφαση του ΣτΕ δεν πλήττει την προθεσμία 10ετούς παραγραφής που προβλέπεται όταν έρχονται υπόψη της φορολογικής διοίκησης νέα στοιχεία, όπως είναι οι διάφορες λίστες καταθετών της αλλοδαπής.

– παραμένει μέχρι να κριθεί από τη δικαιοσύνη η 20ετής παραγραφή για τις υποθέσεις φοροδιαφυγής για τις χρήσεις μετά την 1-1-2014.

– η απόφαση του ΣτΕ, ακόμη και για παραγεγραμμένες χρήσεις, δεν δημιουργεί υποχρέωση του δημοσίου να επιστρέψει ποσά που έχει εισπράξει.  Αυτό γίνεται μόνο με αποφάσεις της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών ή των δικαστηρίων. Ούτως ή άλλως σύμφωνα με νομικές πηγές, με τις προσφυγές στα δικαστήρια ή χωρίς θα αναγκαστεί να τα επιστρέψει.

– όσοι φορολογούμενοι εντάχθηκαν στη ρύθμιση για την εθελοντική αποκάλυψη κεφαλαίων και δεν έχουν ακόμη πληρώσει τα σχετικά ποσά, δεν τα γλιτώνουν. Και αυτό διότι σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του ΝΣΚ προσήλθαν οικειοθελώς και η υποβολή τροποποιητικών φορολογικών δηλώσεων αποτελεί εκτελεστό τίτλο για το δημόσιο. Τα πρόσωπα αυτά δε έχουν ουσιαστικά ομολογήσει ότι έχουν φοροδιαφύγει.

Με βάση όλα τα παραπάνω συνάγονται, από έμπειρους νομικούς και φοροτεχνικούς τα εξής:

– οι χρήσεις έως και το 2005 έχουν σε κάθε περίπτωση παραγραφεί αλλά χωρίς το δημόσιο να υποχρεώνεται (ακόμη) να επιστρέψει ποσά

– οι χρήσεις 2006 έως και 2010 είναι ζωντανές μόνο εφόσον υπάρχουν πρόσθετα στοιχεία για τους φορολογούμενους που παραπέμπουν σε φοροδιαφυγή (π.χ. παρουσία τους σε λίστες)

– οι χρήσεις από το 2011 έως και το 2016 είναι ζωντανές με βάση τη γενική 5ετή προθεσμία παραγραφής.

Ποινικές διώξεις 

Σύμφωνα με το προσχέδιο για όλες τις χρήσεις που έχουν παραγραφεί θα πρέπει να παύσει και η ποινική δίωξη, δηλαδή τα πρόσωπα αυτά δεν πρέπει να αντιμετωπίσουν ποινικές κυρώσεις καθώς ήδη έχει παραγραφεί η φορολογική αξίωση του δημοσίου. Η γνωμοδότηση λέει πως αν το Διοικητικό Δικαστήριο έχει αποφασίσει πως υπάρχει παραγραφή ΔΕΝ είναι συνταγματικά ανεκτό να συνεχιστεί η ποινική διαδικασία ανεξάρτητα από το γεγονός ότι η παραγραφή (στην ποινική διαδικασία) για το κακούργημα της φοροδιαφυγής είναι 15ετής. Δηλαδή τέλος και οι ποινικές δίκες αν υπάρχει παραγραφή στο διοικητικό σκέλος.

Σχόλια

σχόλια