Αποτελεσματικότερη μάθηση με την φωτοανάγνωση

Λιγότερο χρόνο μελέτης, ταχύτερη αποθήκευση πληροφοριών στη μνήμη και αποτελεσματικότερη μάθηση υπόσχεται η μέθοδος της φωτοανάγνωσης (PhotoReading).

“Κάθε μαθητής και κάθε μαθήτρια που έρχεται σε επαφή με τη φωτοανάγνωση κερδίζει χρόνο γιατί τελειώνει αυτό που θέλει να διαβάσει πιο σύντομα, κερδίζει γνώση γιατί μαθαίνει πιο αποτελεσματικά, κερδίζει δύναμη γιατί αποκτά αυτοπεποίθηση” λέει η ψυχολόγος Βασιλική Γιαννακοπούλου.

Περιγράφοντας τη διαδικασία, η κα. Γιαννακοπούλου επισημαίνει ότι η φωτοανάγνωση αλλάζει το τρόπο με τον οποίο τοποθετούμε το βιβλίο μπροστά μας. Συγκεκριμένα, το βιβλίο σταματά να βρίσκεται πάνω στο γραφείο και μπαίνει σε ένα αναλόγιο, γεγονός που δίνει τη δυνατότητα στο μάτι να λειτουργήσει διαφορετικά, να παίξει με το βιβλίο, να σκανάρει πιο εύκολα και πιο γρήγορα τις λέξεις- κλειδιά που υπάρχουν στο κείμενο. Με βάση αυτές τις λέξεις το παιδί ή ο ενήλικας μπορεί να δημιουργήσει ένα δικό του ιστό, παρόμοιο με εκείνον της αράχνης, ενώ από μόνη της η διαδικασία αυτή είναι αρκετή για κάποιον ώστε να μάθει το 50% του νοήματος ενός κειμένου. Το υπόλοιπο νόημα αποτυπώνεται και εκείνο με τη μορφή λέξεων – κλειδιών, εμπλουτίζοντας τον αρχικό ιστό με περισσότερες συνδέσεις.

Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με την ψυχολόγο είναι, μεταξύ άλλων, η καλύτερη συγκέντρωση της προσοχής, η καλύτερη κατανόηση του νοήματος του κειμένου, η ταχύτερη ανάγνωση, η αποτελεσματικότερη ανάκληση και η βελτίωση της μνήμης.

Ο τρόπος μαθαίνεται γρήγορα, μέσα σε λίγες ώρες ενώ όσο περισσότερο κανείς εξασκείται στην φωτοανάγνωση τόσο καλύτερα μπορεί να τη χρησιμοποιεί.

Η φωτοανάγνωση χρειάζεται τουλάχιστον 21 μέρες συνεχόμενης ενασχόλησης για να δημιουργηθεί μια νέα νευρωνική σύναψη στον εγκέφαλο, δηλαδή για να επικοινωνήσουν οι νευρώνες μεταξύ τους. Έτσι μαθαίνεται καλύτερα μια πρακτική, αρκεί, βέβαια, η ενασχόληση με αυτήν να είναι καθημερινή. Για τον ανθρώπινο εγκέφαλο, άλλωστε, δεν υπάρχουν Σαββατοκύριακα…” αναφέρει η κα. Γιαννακοπούλου.

Από εκεί και πέρα, όπως τονίζει, για να κτιστεί μια νέα συνήθεια, αυτή της φωτοανάγνωσης, χρειάζονται 66 με 90 ημέρες. Μετά από αυτή τη συνεχόμενη ενασχόληση μπορεί κάποιος να διαβάζει με τον συγκεκριμένο τρόπο και ο τρόπος αυτός να αποδίδει.

Η μέθοδος της φωτοανάγνωσης έχει ήδη δοκιμαστεί με επιτυχία σε μαθητές και μαθήτριες, ακόμη και σε υποψηφίους των πανελληνίων εξετάσεων. “Ακόμη και στις περιπτώσεις που οι υποψήφιοι έπρεπε να αποστηθίσουν κείμενα, η φωτοανάγνωση τους βοήθησε πολύ. Πιο συγκεκριμένα, μαθητές κατάφερναν με τους ιστούς που δημιουργούσαν να μαθαίνουν το βαθύτερο νόημα ενός κειμένου αλλά και τις λεπτομέρειες που συνδέονταν με αυτό καθώς οι συγκεκριμένες λέξεις που περιλαμβάνονται σε έναν ιστό ανασύρουν από τη μνήμη και τις υπόλοιπες λέξεις με τη σειρά που παραθέτονται στο βιβλίο. Με τον ίδιο τρόπο μειώθηκε και το άγχος των μαθητών καθώς γνώριζαν ότι δεν υπήρχε η περίπτωση να τα ξεχάσουν όλα αφού τουλάχιστον η βασική γνώση υπήρχε” σχολιάζει η ψυχολόγος. Και διευκρινίζει ότι στις περιπτώσεις που απαιτείται η καλύτερη δυνατή αποθήκευση στη μνήμη, είναι καλό οι βασικές έννοιες ή λέξεις-κλειδιά να συνδέονται με τις προσωπικές πεποιθήσεις των μαθητών, τα βιώματά τους, γνώριμα πρόσωπα και καταστάσεις, ώστε η μάθηση να είναι ακόμη βαθύτερη.

Η φωτοανάγνωση φάνηκε να έχει πολύ θετικά αποτελέσματα και σε παιδιά με διαταραχές ελλειμματικής προσοχής και μαθησιακές δυσκολίες, δυσαναγνωσία ή δυσορθογραφία. “Παιδάκι της Τρίτης Δημοτικού με ΔΕΠΥ και δυσλεξία, που το καλοκαίρι σχετικά λίγες λέξεις μέσα σε ένα πεντάλεπτο, κατάφερε μετά από σχετική παρέμβαση να διαβάζει μέσα στη χρονιά 600 λέξεις το πεντάλεπτο και να κατανοεί το κείμενο” σημειώνει η κα. Γιαννακοπούλου.

Η φωτοανάγνωση διδάσκεται σε σεμινάρια για μαθητές, φοιτητές ή για ενήλικες (λογιστές, δικηγόρους, δασκάλους κ.α.) σε συνδυασμό με ασκήσεις μνήμης και ασκήσεις που βελτιώνουν την ταχύτητα της ανάγνωσης. Η Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη Θεσσαλονίκης διοργανώνει σειρά σεμιναρίων τα οποία παρουσιάζει η κα. Γιαννακοπούλου ενώ διοργανώνονται δωρεάν μαθήματα για παιδιά δημοτικού.