Το 1788 ο Ιταλo-Γερμανός καλλιτέχνης Luigi Mayer (1755-1803) σε ένα ταξίδι του στα νησιά του Αιόλου (Αιολίδες Νήσοι, βόρεια της Σικελίας), αντίκρυσε τον αρχαίο ελληνικό ναό του Διδυμαίου Απόλλωνος, στο νησί Διδύμη (νυν Salina = αλυκή, λόγω μιας μεγάλης αλυκής της περιοχής).

Τα νησίδια αυτά έχουν κατοίκηση, τουλάχιστον 6.000 χρόνων, και ήταν αποικία Ροδίων και Κνιδίων.

Το συγκεκριμένο νησίδιο ονομαζόταν από τους αρχαίους Έλληνες Διδύμη «από του σχήματος ωνόμασται» (Στράβων, 1.2.11), λόγω των δύο χαρακτηριστικών δίδυμων κορυφών του! Όπως κάθε σχετικός τόπος, με δίδυμο θέμα, αποδίδετο στον δίδυμο Απόλλωνα (όπως και τα Δίδυμα της Μιλήτου, της Αργολίδος, κλπ.).

Οι αρχαίοι Έλληνες της Μ. Ασίας (Κνίδιοι, κ.ά.) έφεραν εκεί την λατρεία του Απόλλωνος, αλλά διέδωσαν εκεί και τα ομηρικά έπη (αγαλματίδιο που παριστάνει τον Όμηρο ευρέθη στην Αιολίδα νήσο Μελιγουνίδα – νυνΛιπάρι). Άλλωστε, τότε έλεγαν, πως στα νησιά αυτά διαδραματίσθηκαν κάποιες σκηνές της «Οδύσσειας», με τον Οδυσσέα, την Κίρκη, την Καλυψώ


Αγαλματίδιο με τον Όμηρο, από τερακότα (του 3ου αι. π.Χ.). Ανακαλύφθηκε στο νησί Μελιγουνίδα / Λίπαρι των Νήσων του Αιόλου.

Όταν έφτασε ο Μάιερ εκεί, είδε κάποιους άνδρες συγκεντρωμένους μέσα και γύρω από τα ερείπια του ναού του Απόλλωνος, κίονες ξαπλωμένους στο έδαφος και σύγχρονες κατασκευές, και κατάλαβε ότι πρόκειται να τον κατεδαφίσουν ολοσχερώς, ίνα κτίσουν νέα κτήρια… Έτσι, σκέφτηκε να καταγράψει με τον χρωστήρα του την σκηνή, για να μας αφήσει ένα αδιάσειστο και αδιάψευστο ντοκουμέντο – φωτορεπορτάζ…

Ο Luigi Mayer είναι ένας από τους παλαιότερους και σημαντικότερους Ευρωπαίους ζωγράφους-ιστορικούς της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, στο τέλος του 18ου αιώνα.

Γεννήθηκε το 1755 στην Γερμανία. Σπούδασε την τέχνη του στην Ιταλία. Ήταν μαθητής του Giovanni Battista Piranesi (γνωστός χαράκτης της εποχής). Το 1771 κέρδισε το βραβείο σχεδίου της Luc Academy. Υπέγραφε συνήθως ως «Aloysius Mayer, Romano» – Αλοΐσιος Μάιερ, Ρωμαίος. Ήταν στενός φίλος του sir Robert Ainslie, πρώτου βαρώνου Βρετανού πρεσβευτή στην Οθωμανική Αυτοκρατορία (1776-1792). Το 1776 πήγε στην Κωνσταντινούπολη με τον πρέσβυ. Ως ζωγράφος ανήκε στην άτυπη ομάδα που εκλήθη «Ζωγράφοι του Βοσπόρου». Ο Ainslie του ανέθεσε να φιλοτεχνήσει έργα και σχέδια, για λογαριασμό των Βρετανών.

Έτσι, εταξίδεψε επισήμως και εκτενώς στην Οθωμανική Αυτοκρατορία (1776-1794) και έγινε γνωστός για τα σχέδια και τις ζωγραφιές πανοραμικών τοπίων – κυρίως αρχαίων χώρων – από τα Βαλκάνια, τα ελληνικά νησιά, την Τουρκία και την Αίγυπτο – και δη τα αρχαία μνημεία και τον Νείλο. Λόγω της εκστρατείας του Μεγάλου Ελληνο-Κορσικανού Ναπολέοντος στην Αίγυπτο (1798), ο βρετανικός Τύπος και λαός ενδιαφερόταν τότε πολύ για την Αίγυπτο. Έτσι, το έργο του Μάιερ προσέλκυσε μεγάλη προσοχή για την ακρίβειά του και την ζωντάνια του. Τότε έγινε και διάσημος…

Πολλά έργα του έγιναν χαρακτικά από τον William Watts, κ.ά. Πολλά από τα έργα συγκεντρώθηκαν στην συλλογή του Ainslie, η οποία αργότερα παρουσιάσθηκε στο Βρετανικό Μουσείο, παρέχοντας μια πολύτιμη εικόνα για όλα τα σπουδαία αρχαία μνημεία αυτής της περιοχής εκείνης της περιόδου… 


«Εικόνες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας» του σερ Ainslie με ζωγραφιές του Mayer. Εξώφυλλο της α΄ έκδοσης, το 1803 στο Λονδίνο.

Έτσι, οι Βρετανοί εγνώριζαν από πολύ ενωρίς, τι αξιόλογο υπάρχει σε αυτόν τον χώρο…

Έργα του ευρίσκονται επίσης στην Συλλογή Rodney Searight στο Μουσείο Βικτωρίας και Albert στο Λονδίνο, Συλλογή Ζωγραφικής Suna και İnan Kıraç στο Μουσείο Πέρα της Κωνσταντινούπολης, κ.α.

ΠΗΓΗ: Απόσπασμα από το υπό έκδοσιν έργο του Γ. Λεκάκη «Αγία Πετρούπολη και Κωνσταντινούπολη».