Όταν αναφερόμαστε σε μετρό, εννοούμε τον υπόγειο σιδηρόδρομο και όχι τον υπέργειο. Στην Αθήνα οι γραμμές 2 και 3 του μετρό ήρθαν το Ιανουάριο του 2000. Στην Θεσσαλονίκη, ακόμα δεν έχει κάνει ντεμπούτο, αν και βρίσκεται πιο κοντά από ποτέ. Πολλές πόλεις έχουν υπόγειο μετρό πριν από το 1950, όπως η Μόσχα, η Νέα Υόρκη, το Μπουένος Άιρες και το Παρίσι, που εγκαινίασε το δίκτυό του ακριβώς το 1900.

Αλλά υπήρξαν τρεις πόλεις που είχαν υπόγειο σιδηρόδρομο από τον 19ο αιώνα. Και αν οι περισσότεροι γνωρίζετε την παλιότερη γραμμή στον κόσμο, τις άλλες δυο μάλλον δεν τις περιμένατε. Μαζί με αυτές τις τρεις, κάποιοι αναφέρουν και το Tünel στην Κωνσταντινούπολη, που χτίστηκε το 1875, που όμως ήταν κάτι σαν υπόγειο τελεφερίκ.

Λονδίνο (1863)

@manufacturingglobal.com

Οι Άγγλοι το λένε «The Tube» και εξυπηρετεί τους κατοίκους του Λονδίνου στις μεταφορές του από το 1863, δηλαδή για περισσότερα από 150 χρόνια. Αρχικά η γραμμή ήταν μεταξύ Paddington και Farringdon και εξυπηρετούσε 38 χιλιάδες ανθρώπους ημερησίως. Σήμερα καλύπτει 402 χιλιόμετρα γραμμών και έχει 270 σταθμούς με 1,3 δισεκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο.

Βουδαπέστη (1896)

@xpatloop.com

Για λίγους μήνες διαφορά, το μετρό της πρωτεύουσας της Ουγγαρίας βρίσκεται στην δεύτερη θέση. Το 1870 η βουλή ενέκρινε την κατασκευή του έργου, με αυτή να ξεκινάει το 1894. Το 1896 έκανε την αρχή, καλύπτοντας μια γραμμή 3,7 χιλιομέτρων. Είχε μια γραμμή μέχρι την δεκαετία του 1950, όταν και ξεκίνησε η γραμμή 2, ενώ 20 χρόνια αργότερα η γραμμή 3. Σήμερα, έχει τέσσερις γραμμές και εξυπηρετεί 409 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο.

Γλασκώβη (1896)

@glasgowlive.co.uk

Τον Δεκέμβριο του 1896, η μεγαλύτερη πόλη (αλλά όχι πρωτεύουσα) της Σκωτίας, απέκτησε και αυτή μετρό. Είναι μικρό σε έκταση, έχοντας μόνο δυο γραμμές και 15 σταθμούς. Παρολ’ αυτά είναι το μοναδικό, εκτός του Λονδίνου στο Ηνωμένο Βασίλειο, που βρίσκεται εξ ολοκλήρου κάτω από την επιφάνεια της γης. Καλύπτει μόλις 10,5 χιλιόμετρα και εξυπηρετεί πάνω από 13 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο.

Πέτρος Καλογεράς