Όπως επισημάνθηκε εισάγονται ρυθμίσεις που «δεν είναι μνημονιακά προαπαιτούμενα, αλλά ρυθμίσεις που απαντούν σε πάγια αιτήματα της κοινωνίας».Το Σχέδιο Νόμου προωθεί μια σειρά από ρυθμίσεις που βελτιώνουν την καθημερινότητα των εργαζομένων και των ασφαλισμένων, και ενισχύουν την κοινωνική προστασία συγκεκριμένων ευπαθών ομάδων.

Ειδικότερα:

-Καταπολέμηση της αδήλωτης, υποδηλωμένης και απλήρωτης εργασίας και της παραβατικότητας στην αγοράς εργασίας

Το Σχέδιο Νόμου εισάγει ένα πλέγμα ρυθμίσεων με τις οποίες επιχειρείται να αντιμετωπιστεί όσο είναι δυνατόν αποτελεσματικότερα το φαινόμενο της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας. Πρόκειται  για ρυθμίσεις με τις οποίες ισχυροποιείται τουφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο και θωρακίζεται η τήρηση της εργατικής νομοθεσίας, ενώ διευκολύνεται το έργο των ελεγκτικών μηχανισμών. Επιπλέον, οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο αντιμετωπίζουν και ζητήματα, όπως είναι η οφειλή δεδουλευμένων μισθών. Το νομοσχέδιο εισάγει ρυθμίσεις που ενθαρρύνουν την συμμόρφωση με το νομικό πλαίσιο και ενισχύει σημαντικά την αποτελεσματικότητα των εργαλείων επιβολής της εργατικής νομοθεσίας στο ζήτημα αυτό τόσο από τα δικαστήρια όσο και από την διοίκηση. Επίσης, επεκτείνεται η προστασία που η εργατική νομοθεσία προβλέπει για τη μητρότητα και στις γυναίκες που εμπλέκονται στη διαδικασία της παρένθετης μητρότητας ή της υιοθεσίας.

– Ασφαλιστικό

Με το υπό κατάθεση νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας εισάγονται  ρυθμίσειςγια την πληρέστερη εφαρμογή των διατάξεων της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης, ενώ επιλύονται χρόνια προβλήματα που δυσχεραίνουν την καθημερινότητα των ασφαλισμένων. Ενδεικτικά, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα μηχανικών και δικηγόρων, καταργείται η υποχρέωση των συγκεκριμένων επαγγελματιών να καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές μόνο λόγω της εγγραφής τους σε Τ.Ε.Ε και δικηγορικούς συλλόγους, αντίστοιχα. Υποχρέωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών θα έχουν εφεξής μόνο από την έναρξη της επαγγελματικής τους δραστηριότητας στις Δ.Ο.Υ και για όσο διάστημα αυτή διαρκεί.  Επιπροσθέτως, ενθαρρύνεται η διαδικασία κοινωνικής και εργασιακής επανένταξης των πασχόντων από  ψυχικά νοσήματα. Το νομοσχέδιο, προβλέπει ρυθμίσεις για τη μη αναστολή ή περικοπή της αναπηρικής τους σύνταξης σε περίπτωση ανάληψης εργασίας, εφόσον αυτή ενδείκνυται για λόγους ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης και κοινωνικής επανένταξης.

-Ενίσχυση των δικαιωμάτων των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ)

Με το τρίτο μέρος του νομοσχεδίου προωθούνται καίριες ρυθμίσεις που προάγουν την κατοχύρωση των δικαιωμάτων των Ατόμων με Αναπηρία. Στόχος είναι να εμπεδωθεί η αντίληψη της αναπηρίας ως κοινωνικού ζητήματος, από ιατρικού που είναι έως σήμερα. Ενδεικτικά προβλέπεται η υποχρέωση των διοικητικών αρχών να προχωρήσουν σε καθολικό σχεδιασμό προϊόντων, περιβαλλόντων, υποδομών και υπηρεσιών που θα διασφαλίζουν την προσβασιμότητα για όλους. Επιπλέον το νομοσχέδιο ορίζει την ελληνική νοηματική ως επίσημη γλώσσα του Κράτους και τη μέθοδο Μπράιγ (Braille) ως επίσημη μέθοδο γραφής, ανάγνωσης και επικοινωνίας των τυφλών.  Πρόκειται για ρυθμίσεις οι οποίες εντάσσονται σε μια συνολικότερη αναδιάρθρωση του πλαισίου άσκησης πολιτικής για τα θέματα των Ατόμων με Αναπηρία με γνώμονα την αναβάθμιση της αποτελεσματικότητάς τους.

-Αναβάθμιση του ρόλου των Κοινωνικών Λειτουργών

Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας ρυθμίζει τη μετεξέλιξη του Συνδέσμου Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), με στόχο τη συνολικότερη αναβάθμιση του ρόλου των κοινωνικών λειτουργών στην υλοποίηση των δράσεων Κοινωνικής Πολιτικής. Ο ρόλος των Κοινωνικών Λειτουργών κρίνεται συνολικά κρίσιμος για την επιτυχή εφαρμογή μιας σειράς μεγάλων τομών στην άσκηση Κοινωνικής Πολιτικής, όπως η επικείμενη αλλαγή του νομικού πλαισίου για την αναδοχή και υιοθεσία, οι νέες δομές Πρωτοβάθμιας Υγείας (ΤΟΜΥ), οι παρεμβάσεις για την πρόληψη και διαχείριση της νεανικής παραβατικότητας, κ.λπ