Φορολογικά κίνητρα με μεγάλη μείωση του ΕΝΦΙΑ για ιδιώτες και επιχειρήσεις συνεπάγεται η εφαρμογή του Σχεδίου για την Κλιματική Αλλαγή 2020-2030.

Με μια σειρά από φοροαπαλλαγές και κίνητρα θα επιχειρήσει η κυβέρνηση να μειώσει το υψηλό κόστος της ενέργειας στη χώρα μας, το οποίο ξεπερνά ετησίως τα 25 δισ. ευρώ, και έχει προκαλέσει τον αργό θάνατο της ελληνικής βιομηχανίας, έχει αποτρέψει επενδύσεις και έχει εξοντώσει οικονομικά τα νοικοκυριά.

Τα μέτρα, που περιλαμβάνουν φοροαπαλλαγές για την ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων (δημόσιων και ιδιωτικών) μέχρι και κίνητρα για τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων στις οδικές μεταφορές, εντάσσονται σε έναν ευρύτερο ενεργειακό σχεδιασμό της κυβέρνησης, ο οποίος καλύπτει την περίοδο μέχρι το 2030. Πρόκειται για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που έχει στόχο την αύξηση του μεριδίου των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) στο ενεργειακό μείγμα στο 30% αλλά και τη μείωση της συνολικής ενέργειας που καταναλώνουμε κατά 30%.

Το ενεργειακό σχέδιο έρχεται να τρέξει παράλληλα με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου για την προσέλκυση στοχευμένων στρατηγικών επενδύσεων που αφορούν μεταξύ άλλων την έρευνα, την ανάπτυξη, την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και την εξοικονόμηση ενέργειας με στόχο την επίτευξη χαμηλού περιβαλλοντικού αποτυπώματος.

Τα κίνητρα του συγκεκριμένου νόμου κρίνονται πολύ ισχυρά δεδομένου ότι προβλέπονται αδειοδοτήσεις-εξπρές σε 45 ημέρες, σταθερή φορολογία για δώδεκα χρόνια αλλά και σημαντικότατες φοροαπαλλαγές ανάλογα με το ύψος της επένδυσης, τις θέσεις εργασίας που δημιουργεί αλλά και το είδος της.

Πανάκριβη ενέργεια

Σήμερα με βάση τους υπολογισμούς του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) το ενεργειακό κόστος είναι πολύ υψηλό, καθώς η Ελλάδα εισάγει περίπου το 80% της ενέργειας που καταναλώνει, δαπανώντας ετησίως 30 δισ. ευρώ.

Ειδικότερα, κάθε Έλληνας πολίτης εκτιμάται ότι πληρώνει αναλογικά περίπου 1.200 ευρώ ετησίως σε φόρους που προκύπτουν λόγω κατανάλωσης ενέργειας (πετρέλαιο, βενζίνη, αέριο, ηλεκτρικό ρεύμα), όταν το αντίστοιχο ποσό για τον Γερμανό είναι 550 ευρώ.

Ανά κάτοικο αναλογεί δηλαδή κατανάλωση ενέργειας 3,875 ΤΙΠ (τόνος ισοδύναμου πετρελαίου) στη Γερμανία και 2,25 ΤΙΠ στην Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι στην Ελλάδα έχουμε κόστος 16,5% του ΑΕΠ για την ενέργεια ενώ στη Γερμανία το αντίστοιχο νούμερο διαμορφώνεται μόλις στο μισό, δηλαδή 8-8,5% του ΑΕΠ.

Χαρακτηριστικό είναι το ακόλουθο παράδειγμα: ένα αυτοκίνητο με μια μέση κυκλοφορία καταναλώνει στην Ελλάδα 2.000 λίτρα βενζίνη ανά έτος, ενώ ένα άλλο νέας τεχνολογίας θα κατανάλωνε μόλις 700 λίτρα.

Ηλεκτροκίνηση

Ειδικά για την ηλεκτροκίνηση ο στόχος είναι 10% των επιβατικών οχημάτων το 2030 να κινούνται με ηλεκτρικό ρεύμα.

Αυτό προβλέπεται να γίνει με την ανάπτυξη ενός πλαισίου οικονομικής υποστήριξης της χρήσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων όπως η θέσπιση αποδοτικών φοροκινήτρων ή και φοροαπαλλαγών που θα οριστικοποιηθούν το επόμενο διάστημα. Έμφαση θα δοθεί σε κατηγορίες οχημάτων με υψηλό μεταφορικό έργο, π.χ. ταξί, λεωφορεία, εταιρείες ταχυμεταφορών – ενοικιάσεων.

Μεγάλες παρεμβάσεις δρομολογούνται και στην ενεργειακή απόδοση των ιδιωτικών και δημόσιων κτηρίων. Προβλέπεται να αναβαθμιστεί ενεργειακά και να ανακαινιστεί το 3% του συνολικού εμβαδού των κτηρίων που χρησιμοποιούνται από την κεντρική δημόσια διοίκηση σε ετήσια βάση έως το 2030.

Επιπλέον θα συνεχιστούν τα χρηματοδοτικά προγράμματα και η προσαρμογή τους για την περαιτέρω προστασία των ευάλωτων κοινωνικά ομάδων. Ο στόχος είναι η ενεργειακή αναβάθμιση του 10% των ελληνικών κατοικιών εντός της δεκαετίας 2021-2030, το οποίο σημαίνει 40.000 κατοικίες κάθε χρόνο.

Συνολικά η ενεργειακή βελτίωση των κτηρίων αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας κατά 12 δισ. ευρώ και στη δημιουργία πάνω από 20.000 νέων θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης.

Στα ενεργειακά μπόνους δεν θα πρέπει να αποκλειστούν ωστόσο και κάποια έξτρα κίνητρα που δεν περιλαμβάνονται σε κάποιο από τα δύο νομοσχέδια σήμερα. Πρόκειται, σύμφωνα με πληροφορίες, για μια ακόμη νομοθετική ρύθμιση που εξετάζουν τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Οικονομικών και αφορά την ενεργειακή αναβάθμιση τεσσάρων εκατομμυρίων κατοικιών που θεωρούνται ιδιαίτερα ενεργοβόρες. Τα κίνητρα που μελετώνται είναι η έκπτωση φόρου επί της δαπάνης για ενεργειακή αναβάθμιση από τον ιδιοκτήτη ή ακόμη και η σημαντικότατη μείωση του ΕΝΦΙΑ, ώστε το κίνητρο να λειτουργεί διαχρονικά.

Ενεργειακές επενδύσεις

Στο σχέδιο νόμου για την προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων που αφορά και τις ενεργειακές επενδύσεις προβλέπονται: σταθερός φορολογικός συντελεστής για δώδεκα χρόνια, απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρου κερδών και επιτάχυνση των φορολογικών αποσβέσεων των παγίων που έχουν ενταχθεί στο σχέδιο επένδυσης με προσαύξηση των συντελεστών.

Μάλιστα το δικαίωμα έναρξης χρήσης του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής θεμελιώνεται με την υλοποίηση του 25% της επένδυσης. Ο φορέας μπορεί να αξιοποιήσει το σύνολο της δικαιούμενης φορολογικής απαλλαγής εντός 15 ετών και πάντως σε χρόνο όχι μικρότερο των πέντε φορολογικών ετών από το έτος θεμελίωσης του δικαιώματος χρήσης του κινήτρου.

Σταύρος Κ. Χαρίτος

Σχόλια

σχόλια