Ένας χώρος που εν μέσω οικονομικής κρίσης, υψηλών ποσοστών ανεργίας και λουκέτων στην αγορά ανεξαρτήτως κλάδου, εξακολουθεί να δίνει καλές ειδήσεις. Πρόκειται για την αγορά των startups, των νεοφυών επιχειρήσεων, που παρά τη δύσκολη πρόσβαση σε χρηματοδότηση, συνεχίζει να αναπτύσσεται και να βρίσκεται στο στόχαστρο διεθνών ομίλων που βολιδοσκοπούν τις καινοτόμες επιχειρηματικές ιδέες και αναζητούν ευκαιρίες για εξαγορές και την απόκτηση νέων τεχνολογικών προϊόντων.
Η πρόσφατη εξαγορά της εταιρείας mobile εφαρμογών Quizdom –του παιχνιδιού γνώσεων, το οποίο έχει γίνει και τηλεπαιχνίδι (Quizdom The Show)– από τον γερμανικό όμιλο friends4media Group έρχεται να επιβεβαιώσει το ενδιαφέρον από τη διεθνή αγορά και τους ξένους επενδυτές για το ελληνικό οικοσύστημα των startups. Η Quizdom ιδρύθηκε το 2014 και, σύμφωνα με τους επικεφαλής της, η εν λόγω εφαρμογή έχει εγκατασταθεί σε περισσότερα από τα μισά smartphones στην Ελλάδα, μετρώντας περισσότερους από 2 εκατ. εγγεγραμμένους χρήστες.
Πίσω από την ιδέα βρίσκεται ο 31χρονος Τριαντάφυλλος Ξυλούρης, γεννημένος στη Βόννη, κάτοχος διδακτορικού στα μαθηματικά και εργασιακή εμπειρία σε μεγάλες εταιρείες. Στα 14 του έφτιαξε το πρώτο του παιχνίδι-εφαρμογή, ενώ στα 18 του είχε ήδη εταιρεία που πουλούσε ιστοσελίδες. Μαζί με την ομάδα του και επιλέγοντας να εισάγει την εφαρμογή στην ελληνική αγορά, εκμεταλλευόμενος, όπως ο ίδιος έχει δηλώσει, τα «κενά» στον τομέα της τεχνολογίας και των εφαρμογών, δημιούργησε το παιχνίδι γνώσεων που κατάφερε να σκαρφαλώσει στη 2η θέση των δωρεάν παιχνιδιών του App Store μόλις την τέταρτη μέρα κυκλοφορίας του. Φέτος η εφαρμογή βγήκε από τα σύνορα της Ελλάδας και άρχισε να διατίθεται σε Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο. Πρόσφατα, η εταιρεία βραβεύθηκε στα Startupper Awards, ως «Καλύτερη ώριμη startup», ενώ απέσπασε και το χρυσό Hellenic Entrepreneurship Award για το Quizdom Education (μια νέα εφαρμογή που αποτελεί αυτόνομο προϊόν της εταιρείας Quizdom και αποσκοπεί στο να προετοιμάσει τους μαθητές για τις εξετάσεις).
Υπεύθυνος για το Quizdom και το Quizdom Education στην Ελλάδα ορίστηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος Χρήστος Τσούνης. Ο ιδρυτής Τριαντάφυλλος Ξυλούρης θα μετακινηθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο της friends4media με σκοπό να βοηθήσει τον όμιλο στη διεθνή επέκτασή του. Προς το παρόν δεν έχει γίνει γνωστό το ποσό της εξαγοράς. Σύμφωνα με τη διοίκηση της friends4media αναμένεται το λανσάρισμα νέων προϊόντων της εφαρμογής στην Ευρώπη, την Ασία και τη Νότια Αμερική.
Σύμφωνα με την εταιρεία Marathon Venture Capital η οποία εξειδικεύεται στις επενδύσεις και στην ανάδειξη πρωτοπόρων startups, η συγκεκριμένη εξαγορά αποτελεί την πέμπτη κατά σειρά από την αρχή του χρόνου στην Ελλάδα σε ό,τι αφορά νεοφυείς επιχειρήσεις. Τόσα ήταν τα deals για το σύνολο του 2016, γεγονός που έρχεται να πιστοποιήσει την ολοένα και μεγαλύτερη κινητικότητα στο χώρο. Γενικότερα, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας, συνολικά από το 2010 έως το 2016 έχουν επενδυθεί σε ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις πάνω από 200 εκατ. ευρώ.
Η συμφωνία που άλλαξε τα δεδομένα
Ήταν η ιδέα που εξαρχής χαρακτηρίστηκε «success story», δίνοντας έμπνευση και ώθηση σε πολλούς επίδοξους νέους επιχειρηματίες στην Ελλάδα να δοκιμάσουν το καινοτόμο τους σχέδιο. Η εξαγορά του Taxibeat του Νίκου Δρανδάκη, που ξεκίνησε με αρχικό κεφάλαιο 40 χιλ. ευρώ και πουλήθηκε στον κολοσσό Daimler, μέσω της θυγατρικής εταιρείας My Taxi, έναντι 43 εκατ. ευρώ επιβεβαιώνει τον παραπάνω χαρακτηρισμό. Μέχρι την εξαγορά του από τον γερμανικό όμιλο Daimler, που εμπορεύεται το σήμα της Mercedes Benz παγκοσμίως, είχε πετύχει συνολική χρηματοδότηση 7.5 εκατ. ευρώ, έχοντας μάλιστα περάσει σε κερδοφόρα αποτελέσματα.
Η εφαρμογή εύρεσης ταξί από το κινητό τηλέφωνο που λανσαρίστηκε στην Ελλάδα το 2011, δοκιμάστηκε σε πολλές αγορές του εξωτερικού μέχρι να βρει τους «ρυθμούς» της και τη συνταγή της επιτυχίας. Έτσι από την Αθήνα βρέθηκε σύντομα σε Όσλο, Παρίσι, Βουκουρέστι, Σάο Πάολο, Ρίο ντε Ζανέιρο, Μιλάνο, Μπουένος Άιρες και στην πόλη του Μεξικού. Σταδιακά όμως η διοίκηση της Taxibeat αποφάσισε να αποσυρθεί από τις παραπάνω αγορές λόγω ισχυρού ανταγωνισμού. Στην περίπτωση, βέβαια, του Περού το «πείραμα» πέτυχε. Στη Λίμα θεωρείται ο Νο 1 παίχτης της αγοράς, ενώ η εταιρεία επεκτάθηκε και σε δύο ακόμη πόλεις, στο Cusco και στην Arequipa.
Η επιχείρηση χρηματοδοτήθηκε αρχικά από το Openfund με ποσό που έφτανε μόλις τις 40 χιλ. ευρώ, ενώ επτά μήνες αργότερα ολοκλήρωσε ένα Angel Round 250 χιλ. ευρώ. Τον Δεκέμβριο του 2013 εξασφάλισε νέα χρηματοδότηση ύψους 2,9 εκατ. ευρώ από τοεπενδυτικό κεφάλαιο Hummingbird Ventures, με έδρα το Λονδίνο. Το 2014 ο κύκλος εργασιών που πραγματοποιείται μέσω της εφαρμογής Taxibeat ξεπερνούσε τα 29,3 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης της υπηρεσίας άγγιζε σε μηνιαία βάση το 18%.
Μετά την εξαγορά από τον όμιλο της Daimler, που έχει εξαγοράσει επίσης τη Hailo, με πεδίο δραστηριοποίησης παρόμοιο με αυτό της Taxibeat, και έχοντας την πλατφόρμα μεταφορών Moovel, η δραστηριότητα που είχε αναπτυχθεί στη Λίμα και στη Λατινική Αμερική θα συνεχίσει να λειτουργεί ανεξάρτητα από την ευρωπαϊκή μονάδα, με την ομάδα να παραμένει στην Αθήνα. Το ελληνικό τμήμα της Taxibeat θα επικεντρωθεί στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και την εδραίωση της εταιρικής εικόνας στη Λατινική Αμερική.
Οι καινοτόμες επιχειρήσεις που ξεχώρισαν φέτος
Η startup που κέρδισε τη Samsung
Μόλις πριν από έναν μήνα η Samsung Electronics εξαγόρασε εξολοκλήρου την Innoetics, μια εταιρεία που αναπτύσσει και διαθέτει τεχνολογίες Μετατροπής Κειμένου σε Ομιλία (Text-to-Speech Synthesis). Η συμφωνία συγκαταλέγεται ανάμεσα στις μεγαλύτερες επενδυτικές κινήσεις των τελευταίων ετών σε ελληνική εταιρεία υψηλής τεχνολογίας και ως την μεγαλύτερη άμεση εξαγορά τεχνοβλαστού (spin-off) ελληνικού ερευνητικού οργανισμού στην Ελλάδα τουλάχιστον για τις τελευταίες δεκαετίες. Το ύψος του deal δεν ανακοινώθηκε, όμως οι πληροφορίες μιλούν για ποσό που προσεγγίζει το ύψος της εξαγοράς του Taxibeat.
Η εταιρεία ύστερα από περισσότερα από δέκα χρόνια ζωής (ιδρύθηκε το 2006 από ερευνητές του Ινστιτούτου Επεξεργασίας του Λόγου του Ερευνητικού Κέντρου «Αθηνά»). CEO της ελληνικής εταιρείας είναι ο Αιμίλιος Χαλαμανδάρης. Η ομάδα αποφάσισε να αναζητήσει την πρώτη της σημαντική χρηματοδότηση τον Δεκέμβριο του 2016 ούτως ώστε να κάνει το επόμενο βήμα στους τομείς του μάρκετινγκ και των πωλήσεων. Το αρχικό τους πλάνο ήταν να μεταφέρουν την έδρα της εταιρείας στις ΗΠΑ, καθώς εξακολουθούσε να είναι δύσκολο και χρονοβόρο για μια ελληνική επιχείρηση να αποκτήσει πρόσβαση σε διεθνή χρηματοδότηση. Τότε έγινε γνωστό το ενδιαφέρον της Samsung. Οι επαφές κράτησαν περίπου πέντε μήνες.
Οι τεχνολογίες της Innoetics έχουν αποσπάσει βραβεύσεις για αρκετά χρόνια στη σειρά στους εγκυρότερους διεθνείς διαγωνισμούς. Η ποιότητα της τεχνολογίας που ανέπτυξε η εταιρεία όσον αφορά τις εφαρμογές text-to-speech, όσο και το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τον συγκεκριμένο τομέα (οι συσκευές που χρησιμοποιούν «ψηφιακό βοηθό» ο οποίος μιλά στον κάτοχο της συσκευής πληθαίνουν) ήταν οι δύο παράγοντες που οδήγησαν στην ευόδωση της συμφωνίας. Η εταιρεία θα συνεχίσει να λειτουργεί αυτόνομα (ως θυγατρική της Samsung) και η έδρα της θα εξακολουθήσει να βρίσκεται στην Αθήνα.
Η ιστορία της blueground
H περίπτωση της blueground αποτελεί ακόμα μια ιστορία επιτυχίας, όταν το προϊόν είναι ξεχωριστό και μπορεί να βρει εφαρμογή στη διεθνή αγορά. Η εταιρεία, που μισθώνει και διαχειρίζεται ακίνητα για στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων, ανακοίνωσε τον Απρίλιο νέα χρηματοδότηση ύψους 5,5 εκατ. ευρώ από ομάδα επενδυτών, ανάμεσα στους οποίους το ευρωπαϊκό fund VentureFriends και το αμερικανικό Endeavor Catalyst. Πριν από αυτό είχε πετύχει επένδυση από το NBG business seeds της Εθνικής Τράπεζας, την ένταξή της στο διεθνές δίκτυο της Endeavor και είχε κερδίσει το Ελληνικό Βραβείο Επιχειρηματικότητας το 2016.
Από το 2013, οπότε και ξεκίνησε, έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη περισσοτέρων από 400 ιδιοκτητών ακινήτων, σε Αθήνα, Κωνσταντινούπολη και Ντουμπάι. Τα πρώτα βήµατα δεν ήταν εύκολα, καθώς η νέα εταιρεία ξεκίνησε µε πολύ περιορισµένα κεφάλαια. Αρχικά εστιάστηκε σε ακίνητα της Αθήνας, όμως με τον καιρό απέκτησε τους πρώτους µεγάλους πελάτες και κατάφερε σε σχετικά µικρό χρονικό διάστηµα να αναπτυχθεί σηµαντικά, πετυχαίνοντας µάλιστα υποστήριξη από σηµαντικά επενδυτικά σχήµατα. Συνολικά έχει «σηκώσει» 6,9 εκατ. ευρώ.
Ιδέα από χρυσάφι
Η εταιρεία Avocarrot, που δραστηριοποιείται στον κλάδο του mobile advertising με ειδίκευση στη native διαφήμιση, εξαγοράστηκε πέρσι έναντι 20 εκατ. δολαρίων από τον γερμανικό όμιλο Glispa Global Group, ο οποίος διαχειρίζεται δισεκατομμύρια διαφημίσεις μηνιαίως. Η εταιρεία δημιούργησε μια πλατφόρμα όπου γίνεται προγραμματιστικά η αγοραπωλησία διαφημίσεων. Πιο συγκεκριμένα, οι διαφημιζόμενοι δίνουν τις προσφορές τους και σε πραγματικό χρόνο ο διαφημιστής με τη μεγαλύτερη προσφορά δείχνει τη δική του διαφήμιση στον τελικό χρήστη. Είχε πετύχει χρηματοδότηση 2 εκατ. δολ. από επενδυτές στην Ελλάδα και διεθνώς, με τη συμμετοχή της Odyssey Ventures, έχει αναδειχθεί μεταξύ των 8 καλύτερων εταιρειών εκτός ΗΠΑ από τη Google for Entrepreneurs, ενώ, τέλος, είχε ενταχθεί και στο δίκτυο της Endeavor.
Η άνοδος των startups
– Το 2010 ιδρύθηκαν 16 startups, αριθμός που σχεδόν δεκαπλασιάστηκε μόλις τρία χρόνια μετά.
– Το 2013 το ύψος της επένδυσης σε καινοτόμες επιχειρήσεις έφτασε τα 42 εκατ. ευρώ. Σήμερα ξεπερνά τα 200 εκατ.
– Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Endeavor Greece, το 43% των νέων στην Ελλάδα έχει σκεφτεί σοβαρά να ξεκινήσει μια νέα επιχειρηματική προσπάθεια, ενώ το 67% των δυνητικών επιχειρηματιών εκτιμούν πως η επιχειρηματική τους προσπάθεια θα πρέπει να βασίζεται στην καινοτομία.
– Το σημαντικότερο πρόβλημα, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, παραμένει η έλλειψη κεφαλαίων για την έναρξη της επιχείρησης (ποσοστό 65% στην ερώτηση ποιο είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο για να γίνει κάποιος επιχειρηματίας).
– Η μέση ηλικία των νέων επιχειρηματιών είναι τα 28 έτη.
– Τα τελευταία 3 χρόνια και μόνο στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος JEREMIE, υπολογίζεται ότι έχουν επενδυθεί πάνω από 50 εκατ. ευρώ σε 60 εταιρείες.
– Την περίοδο 2010-2016 υπολογίζεται πως έγιναν επενδύσεις σε συνολικά 137 καινοτόμες εταιρείες.